SPEAKING CONCERTS

OD WALCA do KANKANA

czyli zawracanie głowy nogami

20.02.2022

GODZINA 17:00

AUDITORIUM MAXIMUM

wpisz kod konieckarnawalu
i kup bilety10% taniej

Promocja trwa od 16-19.02.2022

o wydarzeniu

Pierwszy z zaplanowanych na 2022 rok koncertów.

OD WALCA DO KANKANA – SPEAKING CONCERT

Kankan – symbol roztańczonej Europy wieku XIX. Symbol przełamywania barier obyczajowych, a dla niektórych znak złego smaku…Jedno jest pewne – do dziś Kankan funkcjonuje jako znak szaleńczej zabawy i francuskiego kabaretu Moulin Rouge. Jednak kankanowa rewolucja obyczajowa nie byłaby możliwa, gdyby nie wcześniejsze wydarzenia rozgrywające się na salach balowych. Wszak nie można zapominać, że pierwsze oznaki swobód obyczajowych przyniósł walc, którego fenomen obserwujemy do dziś. Najnowszy speaking concert o zawracaniu głowy nogami opowiada o tańcu, który zrewolucjonizował europejską obyczajowość.

• Na czym polegał fenomen walca i dlaczego wiedeńczycy mieli dość menueta?

• Dlaczego Kongres wiedeński trwał tak długo i kto zapłacił za wielomiesięczne zabawy nocne jego uczestników?

• W jaki sposób rozpad małżeństwa Straussów przyczynił się do rozwoju walca (i historii muzyki)?

• Co ma wspólnego klątwa klanu Kennedych i rodu Straussów?

• Na czym polega wyższość rewolucji walca nad rewolucją dzieci kwiatów?

Zapraszamy Państwa w podróż do kraina najpopularniejszych tańców XIX-wiecznych. Na finał oczywiście kankan z operetki Jaquesa Offenbacha. Poza tym najsłynniejsze walce, polki i kadryle Johanna Straussa ojca i syna.

 

SPEAKING CONCERTS

 
 
CO TO? 

Niepowtarzalny koncert muzyki klasycznej połączony z fascynującym i błyskotliwym wykładem.

PO CO? 

By przekonać i otworzyć się na sztukę. By poznać i zrozumieć klasykę. By rozkochać się w muzyce!

JAK? 

Poprzez fuzję muzyki, sztuki, nowoczesnych multimediów, tradycji i szczypty dobrego humoru. 

SPEAKING CONCERT jest autorskim cyklem koncertów Fundacji Fabryka Sztuki, wychodzącym naprzeciw nawet najbardziej wybrednym gustom. Każdy z programów poświęcamy konkretnemu zagadnieniu, ukazując zarówno omawiane dzieło, jak i jego kompozytora w kontekście historycznym i kulturowym. Poprzez fuzję muzyki, multimediów, tradycji i dobrego humoru tworzymy atrakcyjny i unikalny w skali europejskiej format. Wykonywanie muzyki łączymy z błyskotliwymi komentarzami charyzmatycznego dyrygenta, Marcina Sompolińskiego, oraz autorskimi filmami i prezentacjami.

Jak wyglądają̨ Speaking Concerts? Jak najprawdziwsze… śledztwo! Marcin Sompoliński, dyrygent i prelegent w jednej osobie, z wnikliwością̨ godną detektywa odkrywa tajemnice historii muzyki, dekonspirujący pilnie strzeżone sekrety kompozytorów i melomanów, i zdzierając maskę̨ powagi z muzyki, która poważną wcale nie jest. W sprawach największej wagi ogromną rolę odgrywa plotka – kwestia pozornie nieistotna, która dyskretnie zmienia bieg zdarzeń.

Podczas dwudziestu koncertów z serii Speaking Concerts publiczność́ dowiedziała się m.in. o statusie majątkowym Antonio Vivaldiego, o tym, jak to możliwe, że premiera Święta Wiosny Igora Strawińskiego skończyła się̨ interwencją służb porządkowych i kim byłby Jan Sebastian Bach, gdyby nie jego pracowite dzieci.

Występują

Orkiestra Akademii Beethovenowskiej

Jacek Szponarski

tenor

Marcin Sompoliński Dyrygent

Marcin Sompoliński

dyrygent / prowadzący

Zespół Art Dance

LYS_2755

Joanna Horodko

sopran

Leszek Mazan

Wykonawcami koncertu będą m.in.:

Orkiestra Akademii Beethovenowskiej – jeden z czołowych polskich zespołów symfonicznych młodego pokolenia. Tworzą go najwybitniejsi studenci i absolwenci europejskich wyższych szkół muzycznych, m.in. Akademii Muzycznej w Krakowie, Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, Hochschule für Musik w Karlsruhe, Royal Music Conservatoire w Brukseli, Conservatoire International de Musique w Paryżu i Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu. Zespół rozpoczął działalność w 2003 roku, tuż po sukcesach na 53 festiwalu Jünger Künstler Bayreuth. W 2005 roku, za sprawą Elżbiety Pendereckiej, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej zadebiutowała podczas IX Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, gromadząc wyśmienite recenzje oraz otrzymując wiele zaproszeń do udziału w prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą.

Marcin Sompoliński – dyrygent, profesor klasy dyrygentury Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. jest pomysłodawcą i realizatorem nowatorskiego cyklu multimedialnych koncertów edukacyjnych Speaking Concerts, które od blisko dekady cieszą się olbrzymim zainteresowaniem i uznaniem publiczności w całym kraju. Występował z wieloma orkiestrami symfonicznymi w kraju i za granicą, towarzysząc wybitnym solistom w najbardziej prestiżowych salach koncertowych.

Joanna Horodko – sopranistka, laureatka i finalistka konkursów wokalnych m.in.: Passau, Sycylia. Solistka teatrów operowych i muzycznych w Łodzi, Bydgoszczy, Gdańsku, Szczecinie, Lublinie, Poznaniu, a także Austrii, Holandii, Belgii i Niemiec. Wykładowca Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Jacek Szponarski – tenor, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej. Występuje jako solista m.in. w Polskiej Operze Królewskiej, Warszawskiej Operze Kameralnej, Operze Bałtyckiej, Teatrze Muzycznym w Lublinie, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego jak również w filharmoniach w Warszawie, Krakowie, Bydgoszczy czy Opolu. 

Leszek Mazan –  dziennikarz, publicysta i autor licznych książek, których tematyka związana jest z Krakowem oraz Pragą. Znany również ze swojego zamiłowania do Szwejka. Jest absolwentem I LO im. Jana Długosza w Nowym Sączu i Uniwersytetu Jagiellońskiego. Był kierownikiem oddziału PAP w Krakowie w latach 1978- 1985, potem jej korespondentem w Pradze. Redaktor Przekroju (1974 – 2000). W 2004 prowadził program telewizyjny Pegaz. Był również szefem Kroniki TVP Kraków.

Gramy bezpiecznie:

W myśl wytycznych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego 30% miejsc na widowni jest powszechnie dostępne. Pozostałe miejsca przeznaczone są dla osb w pełni zaszczepionych przeciwko COVID-19, legitymujących się certyfikatem szczepienia w postaci kodu QR. Jeśli kupią Pastwo bilety na miejsca dla osób zaszczepionych, przed wejściem do sali obsługa widowni poprosi o okazanie certyfikatu szczepienia. Nie będziemy w żaden sposób skanować ani gromadzić Państwa danych o szczepieniu. 

MULTIMEDIA

Partnerzy

Patronat medialny

Fundacja Fabryka Sztuki

FREE
VIEW